Klik jika berminat

Jumaat, 31 Disember 2010

Jawapan untuk penyokong Indonesia

Ibarat abang marahkan adik. Sementelah kita menang Piala Suzuki AFF 2010, pelbagai tuduhan dilempar penyokong Indonesia terhadap kita, dengan alasan yang childish dan bodoh kedengaran. Sangatlah memalukan diri mereka sendiri. Ini jawapan untuk mereka :
   
      1. Isu pancaran laser
Malaysiancheatlaser menjadi top trending topic dalam twitter, di dalam forum pun tak habis maki Malaysia. Wahai saudara sedarahku, logic thinking la sikit, alasan laser itu sangatlah remeh, apa sangat bidikan dari seorang penonton yang amatur, bukan sharpshooter pun, keupayaan membidik tepat yang sangat diragui. Tambahan, main bola mana ada statik, mesti banyak pergerakan, takkan boleh tepat ke matalah sinaran, seorang sniper pun ambil masa untuk membidik, penuh dengan tumpuan, inikan pula penonton amatur di stadium. Lagipun, laser yang jual kat pasaran ni pun, jenis apalah sangat. Ada baca artikel, laser yang jual sekarang, bahaya kalau dipancar hanya dari JARAK DEKAT untuk tempoh yang panjang. Other than that, totally harmless. Jauh sepadang, mana ada efek saudara. Otak biar berih sikitlah. Ingat LAGI SATU, PANCARAN LASER JUGA ada datang dari penyokong kamu okey.

2. Isu pemain import
Yang ini lagi satu lelucon yang saudara buat, ada ke patut kata Kunalan kami datangnya dari India, Safee pula dari Acheh. Paling baru kutahu Mahalli Jazuli yang dikatakan ibu bapanya berasal Jawa Timur. Media kamu ni pula terlalu perbesarkan sampai boleh masuk TV, padahal tanpa fakta yang jelas, bertanya empunya badan pun tidak. Lack of reliabilty fact and findings. Kalaulah benar pun (itu kalau), selagi mereka ini dilahirkan di Malaysia, dan bersumpah setia demi Malaysia, itu tak menjadi persoalan, patut tak timbul isu ini. Ini tanah nusantara, penghijrahan dari satu tempat ke tempat lain dalam rantau nusantara ini, perkara biasa, cuma zaman moden ini kita dipisahkan oleh perbezaan pemerintahan, kita tetap saudara sedarah, sebangsa dan seagama (bagi yang seagama). Pemain kamu kalau dikira, jelas-jelas memang berdarah campuran, yang bukan asal warganegara pun ada. Lihat sahaja Gonzales dari Uruguay, sepenuhnya bukan darah Indonesia. Irfan Bachdim pula separa Belanda.

      3. Tuduhan liar kepada penyokong Malaysia
Saudara sedarahku. Kamu tak habis-habis sohor dengan penyokong kamu yang sangat supportif dan bersemangat sportifitas. Maksudnya bersemangat kesukanan dan profesional kononnya jika dibandingkan dengan kami yang kecurangan (main tipu) dengan pancaran laser. Tolonglah, pemain kami juga ada dipancar laser. Diberitakan juga pemain kami di sana hanya mampu berlatih di tepi hotel dek gangguan melampau kamu. Tiada apa yang profesional dan bersemangat kesukanan di sini. Like talking to the mirror. Sendiri tak suka, sendiri buat.

Mereka Indonesia ini sangatlah aku kagum nasionalisme mereka, tetapi terlalu mudah diprovok untuk perkara remeh. Terlalu mudah percaya dengan berita yang disuapkan, sampai ada hoax tentang FAM kena ban dengan FIFA, denda empat puluh juta pun boleh percaya. Cerita tentang asal pemain kami pun ligat dimanipulasi media kamu, dan bulat-bulat kamu percaya ya. Kelakarlah, kenapa tak mahu terima kekalahan dengan positif, nasionalisme yang bagus, tapi over sangat, ini yang tak bagus. “Orang bijak tidak akan pernah melecehkan negara-negara lain. Ayo tunjukan diri anda yang berwibawa. Walau indonesia kalah, tapi kita harus tetap berpikir positif. Jangan memicu kejahatan datang.”. Quote seorang forumer Indonesia. Indonesia, saudara sedarah.

6 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

Salam...

Koi nyampoh baca caci maki org2 Indon neh...x sedor ke diri...mcm meludah ke langit,akhirnye jatuh ke muka deme sendiri...

AkuMuzikFilem berkata...

Salam dijawab. Dorang ni suka sangat exeggerate satu2 perkara. Cepat sangat melatahnya. Kalau dalam forum xingat punya maki dengan pelbagai panggilan. Bendanya sikit punya kecik.

Renee Keefe berkata...

salam..

I'm sorry if my post about malaysia offended you.. it is not my intention to do so.. we all agree that your country won the match.. it's just such a great shame, for a country like malaysia, having people to do bad shit like that.. the worst part is, not only to Indonesia, but also to the vietnam.. the news was all over the internet..

peace..
:)

AkuMuzikFilem berkata...

Haha its okay, we in peace and cool 'fighting'. Im really not offended coz i know the 'really truly' truth and facts. Its okay if your people so easily provoked by small thing, its always happen since 'Ganyang Malaysia confrontation', and we still humble and respect our big brother. Coz you're people tend to overreacted and totally believe what your media said, without consider any outsider sources, like from our country iself(?). Your people nationalism is good, but its worst when over fanatic like that. Read my entry above, you will understand what i want to say, i thought mix people like u is multilingual speaker, Malay/Indonesia language its not big matter for you, right? For better and peace explanation, go to my entry b4 (Ibarat adik mengalahkan abang), this is more 'friendly and brotherhood' writing=). Already read? Good for you.

Renee Keefe berkata...

I read it.. but I got so confused.. LOL.. I dont really understand malaysian language.. Its so different with Bahasa.. in Grammars.. but I tried to be understanding thou...
I just don't like it when you guys start saying shit about the Indonesian worker there.. coz we all know that Indonesia has 240million people, and only like 2 million stay there to work, but then you guys claimed that all Indonesian are like that.. same as Indonesian, just because some malaysian do shit, they claimed all the malaysian people are the same..

I dont really know what malaysian people are like, never had a malaysian friends before.. :(

well, this brother/sister racist is really hard to solve.. well.. nothing I can do about it..

anyway.. thanks for dropping by my blog.. hope we can be blog buddy.. :)

AkuMuzikFilem berkata...

Yeah, just like u hope, of course we can be bloggermate=_). Of course our people start talking about ur Indonesian here coz they mess with our country. How can we accept such a really worst,bad attitude like raped, rob, murder, eloped marrried with our people? After we give a roof to live here. Apa-apalah, bukan semua begitu, but we can't stop people talk. Sorry for my broken English, LOL. hehe. Since u can't really understand Malay, i have to wrote in English. For the first, its difficult to me (not really difficult), but in time, i can understand ur Indonesian writing (not spoken, still need Malay subtitle watching ur sinetron@movies).